Skyssbuss_IMG_5550.jpg

Tide vinner bussanbudene for rutekjøring i rutepakke Vest og Bergen sør

Tide AS har i dag fått melding fra Skyss om at det heleide datterselskapet Tide Buss AS er tildelt kontraktene for rutekjøring i rutepakke Vest og Bergen sør.

Tide befester med dette sin posisjon som en av de ledende aktørene innenfor landbasert kollektivtransport i Norge.

Rutepakkene omfatter rutekjøring i Bergen sør, inkludert kommunene Os og Austevoll, og rutepakke Vest som omfatter kommunene Fjell, Sund, Øygarden og Askøy. Det er beregnet at det skal kjøres om lag 11 millioner rutekilometer hvert år.

Tildelingskriteriet i anbudet var 100 % pris. Kontraktsperiodene er på ni år med mulighet for ytterligere to opsjonsår. Kontraktsoppstart er satt til 25.6.2019 for Vest, og 16.8.2019 for Bergen sør. Det er satt en klagefrist for øvrige tilbydere, som medfører en karensperiode frem til 2. juli.

Estimert kontraktsverdi er på til sammen omlag 6 milliarder kroner og investeringsbehovet vil være opp mot 565 millioner kroner. Totalt omfatter rutepakkene 307 busser og ca. 600 medarbeidere for Tide.

De nye bussene i kontraktene vil ha den nyeste miljøteknologien Euro 6 og være miljøvennlige både med henhold til globale og lokale utslipp. Det vil bli benyttet fornybart drivstoff som vil redusere klimagassutslippene ytterligere. Bussene i kontraktene vil også utstyres med bilbelter på alle seter.

Tide-konsernet vil etter inngåelse av kontrakten ha en ordrereserve inkludert opsjoner på 20,5 milliarder kroner. Dette inkluderer kontrakten for Tromsø med en kontraktsverdi på 3 milliarder, som Tide ble tildelt i starten av juni. I tillegg kommer selskapets kommersielle aktiviteter som omfatter Norges ledende turbilvirksomhet, tre ekspressruter, to flybussruter og reiselivsprodukter som til sammen utgjør en total omsetning på om lag 500 millioner kroner per år.

Konsernsjef Roger Harkestad sier at «Tide ser frem til å ekspandere til et geografisk område som grenser opp mot Tides eksisterende kontrakter, samt å fortsette et godt samarbeid med Skyss om rutekjøringen i Bergen sør. Sammen skal vi skape gode reiseopplevelser for innbyggerne i Bergen sør, Sotra og Askøy.»