Dobbeldekkerne på plass i Troms

Torsdag morgen var det pressevisning i Tromsø med den nye Setra dobbeldekkeren som skal settes inn i ruten mellom Tromsø og Narvik. – Dette er nok en av de mest avanserte og utstyrstunge bussene Tide har blant rutebusser, sier teknisk direktør Jan Helge Sandvåg i Tide.
  • Vi i Tide er stolte og glade for å vise frem flaggskipet i vår bussflåte i Troms. Bussene er topp utstyrte, har 79 sitteplasser med komfortable seter og et glasstak hvor man kan nyte nordlyset og stjernehimmelen.
  • I tillegg er de blant de mest miljøvennlige på markedet med siste generasjon Euro 6 forbrenningsmotor, og når det kombineres med høy kvalitets biodrivstoff, så vil dette være det mest miljøvennlige alternativet som tilbys i markedet av kjøretøyer med forbrenningsmotor, sier Sandvåg.

De tre dobbeldekkerne skal settes inn på de mest trafikkerte avgangene på linje 100 som går mellom Tromsø og Narvik.

• Det er vanskelig å se for seg en flottere måte å reise mellom Tromsø og Narvik enn med disse bussene, sier Ivar B. Prestbakmo, fylkesordfører for samferdsel i Troms. - Jeg tror det blir svært populært å sitte på øverste dekk og nyte utsikten både gjennom vinduene og gjennom glasstaket. Bussene er svært komfortable og har det aller meste av tilleggsutstyr en buss kan ha. I tillegg til at dette blir et svært godt tilbud til våre "ordinære" reisende tror jeg dette også vil bli populært for turister, sier Prestbakmo.

Ivar B. Prestbakmo og Jan-Helge Sandvåg

Av utstyret om bord kan nevnes hjertestarter, 2 barnestoler + 2 isofix fester, 2 sitteplasser for bevegelseshemmede, klimaanlegg som sikrer en jevn og behagelig temperatur i hele bussen, kjøleskap, kaffemaskin, passasjerseter med regulerbar rygg og sideveis regulering, USB-kontakter ved hvert sete.

Linje 100 er en del av Midt-Troms kontrakten hvor Tide AS er operatør. Det reiste 117.500 passasjerer med linje 100 i 2018. Sammen med 14 stk. helt nye og flotte region boggibusser utgjør de 3 dobbeltdekkerne en betydelig satsing på linje 100.

Bussene benytter HVO-biodrivstoff, som gir store miljøgevinster både lokalt og globalt.

Dobbeldekkerne er trygge, stabile busser. De er bygget marginalt høyere enn de ordinære ekspressbussene, 26 cm høyere, men har kortere lengde. Det gjør at vindfanget og det totale arealet som bussen har i tidvis røft og værhardt nord-norsk klima blir omtrent som for de andre, ordinære ekspressbussene. Dobbeldekkeren er samtidig ca 2 tonn tyngre enn andre busser, og ligger dermed godt og stabilt på veien.

• Bussene er godt utstyrt for vintervær, og vi har mange sjåfører med god lokal kompetanse, slik at vi ser frem til at både passasjerer og sjåførene vil oppleve disse bussene som både komfortable og sikre, og gi gode reiseopplevelser på en flott reisestrekning, sier Sandvåg.

Første dobbeltdekker settes i trafikk fredag 15. november på avgangen kl. 16 fra Tromsø.

For mer informasjon se faktaark