Søk i feltet over

Metrobuss_Trondheim 200219_Tide2.JPG

Første reise med de nye metrobussene i Trondheim

I dag kjørte den splitter nye 24 meters metrobussen sin første reise med passasjerer i Trondheims gater. Til glede for skuelystne trøndere og glade medarbeidere. – Dette var en veldig god kjøreopplevelse, og jeg gleder meg til vi starter opp med metrobusser 3. august, sa instruktør Jan Sætervang i Tide Buss.

 

 

Turen var et felles arrangement mellom AtB, Nettbuss og Tide. Sætervang fraktet inviterte gjester trygt og komfortabelt rundt i byen. I august skal Tide ha 14 slike busser i Trondheim, og hver buss kan frakte 142 passasjerer.

Siden metrobussene er lengre enn vanlige busser har Trondheim iverksatt byggearbeider for å tilpasse holdeplassene, og sammen med de kommende el-bussene i byen som også Tide skal drifte, har AtB ambisjoner om å ha det beste og mest moderne kollektivsystemet i landet.

  • Dette er en stor dag for Tide, og vi vil berømme AtB for å satse nytt og tenke annerledes. Jeg er stolt over å kunne vise dere i dag denne flotte bussen, og jeg gleder meg også til at våre medarbeidere skal få gleden av å kjøre disse. De vil få en utrolig moderne og flott arbeidsplass, uttalte konsernsjef Roger Harkestad i Tide Buss.

Totalt skal Tide sertifisere over 50 sjåfører som skal være klare til å kjøre metrobussene fra august 2019.

 

Tide-sjåfør Jan Sætervang kjører metrobuss

 

Under kan du lese den felles pressemeldingen fra arrangementet:

 

Snart ruller metrobussene i Trondheims gater

Visste du at hver eneste metrobuss kan erstatte rundt 115 biler på veien, og dermed kan fjerne mer enn 900 meter med bilkø i rush*? Sammen med mindre utslipp fra personbiler, vil drivstoffteknologien til byens nye busser sørge for bedre luft og lavere klimaavtrykk. 

I månedene fremover ankommer 58 miljøvennlige metrobusser Trondheim sjøveien. Den første bussen kom med båt til Pir1 på Brattøra natt til 7. februar. 

Første tur med gjester gjennomført

I dag inviterte AtB, Tide og Nettbuss til den aller første turen med gjester i én av Trondheims nye metrobusser. Til stede var journalister og politikere som fikk oppleve kjørekomforten og tatt en nærmere titt på utforming, interiør og tekniske løsninger. Det ble også fokusert på miljøfordelene med å skifte ut dagens busspark med nye, klimavennlige metrobusser, elbusser og øvrige bybusser. 

 

Metrobussene, som vil utgjøre ryggraden i kollektivtilbudet i Trondheimsområdet om et halvår, vil oppleves som behagelige for de reisende og mer vennlige for miljøet enn dagens busser. 

 

Flunkende ny busspark

 

Til sammen vil operatørene Nettbuss og Tide anskaffe 290 nye, miljøvennlige busser til Trondheimsområdet for å kjøre befolkningen fra A til B. 

 

Anskaffelsen av levering av busstjenester i kommunene Trondheim, Klæbu, Melhus og Malvik for perioden 2019 - 2029, er en av de største anbudskonkurransene som er gjennomført på buss i Norge, med en samlet årlig kontraktsverdi på rundt 805 millioner kroner og over 8 milliarder kroner i kontraktsperioden.

 

 

 

 

Visste du dette om metrobussene?

  • Det er plass til 142 passasjerer i metrobussene, fordelt på 51 sitteplasser og 91 ståplasser. Bussene er bygd for komfortable reiser for både sittende og stående passasjerer.
  • Metrobussene veier rundt 36 tonn fullastet – omtrent like mye som 24 personbiler.
  • Metrobussene har fire doble, selvbetjente dører. Den samlede døråpningen er dermed på 4,8 meter, for smidig av- og påstigning.
  • Du kan lade mobiltelefonen, hodetelefonene eller smartklokken på farten. Det er montert minimum 50 USB-uttak i hver metrobuss.
  • Kollektivsystemet vi får i Trondheim ligner på metrosystemet man finner i Malmø i Sverige og Belfast i Nord-Irland. Også her er det bussprodusenten Van Hool som har levert bussene.
  • Bussene har drift på to akslinger for å være best mulig rustet for vinterklimaet i Trondheim. Sammen med godt vintervedlikehold skal dette gi god fremkommelighet året rundt.

Metrobussene som kommer til Trondheim har nesten dobbelt så stor motorkraft som tilsvarende busser som har vært i trafikk i Bergen. 

Metrobussene har firehjulsdrift og styring på fremste og bakerste aksling.

  • Metrobussene trenger dispensasjon fra Vegdirektoratet for å kunne kjøre, på grunn av lengden. Alle kjøretøy på mer enn 18,75 meter må ha dette.
  • Førerne av metrobussene får et eget opplæringsløp og må ha en egen metrobuss-sertifisering før de kjører bussene.
  • Av de 58 metrobussene som ankommer, vil 44 trafikkeres av operatøren Nettbuss og 14 av operatøren Tide.
  • Metrobussene har lavere utslipp enn gjeldende EU-krav og også lavere utslipp enn tradisjonelle busser på grunn av måten motoren er utformet på.
  • Metrobussene er såkalt seriehybrider, og har altså en full elektrisk drivlinje. Elektrisiteten hentes fra batterier. Batteriene lades ved regenerering av bremseenergien og en generator produserer strøm. Denne generatoren drives av en motor som går på andregenerasjons biodiesel (HVO).
  • Metrobussene har god svingradius og tar ikke mer plass enn en tradisjonell leddbuss ved normal kjøring. Den har en ytre svingradius på 12,2 meter. Til sammenligning har en 18 meter lang leddbuss ytre svingradius på rundt 12,3 meter.

 

 

* Gitt at hver bil er i gjennomsnitt fem meter lang og at avstanden til neste bil er på rundt 3 meter. Metrobussene tar inntil 142 passasjerer, mens det i gjennomsnitt er 1,2 personer i hver personbil (Kilde: Miljøpakkens reisevaneundersøkelse 2014-2015).