Turen var et felles arrangement mellom AtB, Nettbuss og Tide. Sætervang fraktet inviterte gjester trygt og komfortabelt rundt i byen. I august skal Tide ha 14 slike busser i Trondheim, og hver buss kan frakte 142 passasjerer.
Siden metrobussene er lengre enn vanlige busser har Trondheim iverksatt byggearbeider for å tilpasse holdeplassene, og sammen med de kommende el-bussene i byen som også Tide skal drifte, har AtB ambisjoner om å ha det beste og mest moderne kollektivsystemet i landet.
Totalt skal Tide sertifisere over 50 sjåfører som skal være klare til å kjøre metrobussene fra august 2019.
Under kan du lese den felles pressemeldingen fra arrangementet:
Snart ruller metrobussene i Trondheims gater
Visste du at hver eneste metrobuss kan erstatte rundt 115 biler på veien, og dermed kan fjerne mer enn 900 meter med bilkø i rush*? Sammen med mindre utslipp fra personbiler, vil drivstoffteknologien til byens nye busser sørge for bedre luft og lavere klimaavtrykk.
I månedene fremover ankommer 58 miljøvennlige metrobusser Trondheim sjøveien. Den første bussen kom med båt til Pir1 på Brattøra natt til 7. februar.
Første tur med gjester gjennomført
I dag inviterte AtB, Tide og Nettbuss til den aller første turen med gjester i én av Trondheims nye metrobusser. Til stede var journalister og politikere som fikk oppleve kjørekomforten og tatt en nærmere titt på utforming, interiør og tekniske løsninger. Det ble også fokusert på miljøfordelene med å skifte ut dagens busspark med nye, klimavennlige metrobusser, elbusser og øvrige bybusser.
Metrobussene, som vil utgjøre ryggraden i kollektivtilbudet i Trondheimsområdet om et halvår, vil oppleves som behagelige for de reisende og mer vennlige for miljøet enn dagens busser.
Flunkende ny busspark
Til sammen vil operatørene Nettbuss og Tide anskaffe 290 nye, miljøvennlige busser til Trondheimsområdet for å kjøre befolkningen fra A til B.
Anskaffelsen av levering av busstjenester i kommunene Trondheim, Klæbu, Melhus og Malvik for perioden 2019 - 2029, er en av de største anbudskonkurransene som er gjennomført på buss i Norge, med en samlet årlig kontraktsverdi på rundt 805 millioner kroner og over 8 milliarder kroner i kontraktsperioden.
Visste du dette om metrobussene?
Metrobussene som kommer til Trondheim har nesten dobbelt så stor motorkraft som tilsvarende busser som har vært i trafikk i Bergen.
Metrobussene har firehjulsdrift og styring på fremste og bakerste aksling.
* Gitt at hver bil er i gjennomsnitt fem meter lang og at avstanden til neste bil er på rundt 3 meter. Metrobussene tar inntil 142 passasjerer, mens det i gjennomsnitt er 1,2 personer i hver personbil (Kilde: Miljøpakkens reisevaneundersøkelse 2014-2015).