I Tide er vi stolte over å ha mange dyktige sjåfører - i alle aldrer. Som bussjåfør kan man jobbe frem til fylte 75 år, og mange av våre medarbeidere har satset på en karriere som bussjåfør, etter at de har nådd pensjonsalder. I denne saken får du møte Kenneth Steiro som har gjort akkurat det og som stortrives i jobben som sjåfør i Tide.

 

- Jeg kunne pensjonert meg allerede da jeg var 52 år og sluttet i marinen, men jeg ønsket å ha noe å holde på med om dagene, sier bussjåfør i Tide, Kenneth Steiro.

 

Vi møter han på rutepakke Vest sin base på Straume, hvor han er inne i en deltskift-pause. Han trives med disse pausene midt på dagen.

- Det fungerer veldig bra. I pausen får jeg tid til å gjøre andre ting og kan dra hjem en tur, og det passer godt for meg.

 

Kenneth er 63 år gammel og en av seniorsjåførene i Tide. Han har hatt en lang arbeidskarriere bak seg. I løpet av karrieren har hatt vært både tømrer, labtekniker, teknisk leder, turbussjåfør, instruktør på truck, brokraner og HMS, pleiemedarbeider, ubåtkaptein og dykker i marinen. Listen er både lang og variert. Men aller best liker Kenneth å jobbe med mennesker.

- Jeg kjører stort sett en fast gjeng med passasjerer, og det liker jeg veldig godt. Man må gjøre en innsats for å bli litt kjent med dem man kjører, men til gjengjeld blir det mye hyggeligere. Jeg har mange kjekke ungdommer som passasjerer i bussen min, og jeg synes det er utrolig koselig å kjøre barneskoleelever, sier Kenneth engasjert.

Kenneth hadde jobbet som turbussjåfør ved siden av jobben i marinen i 19 år da han opplevde en stor personlig tragedie i 2012. Etter dette sluttet han som turbussjåfør, og det skulle ta 10 år før han satte seg tilbake bak bussrattet.


- I 2022 var jeg klar for å starte opp igjen, og denne jobben passer meg bra. Dagene er varierte, og jeg liker veldig godt kontakten med mennesker og å bli kjent med nye folk. Men det er også et utfordrende yrke, særlig på vinterstid, forteller Kenneth.

Hvordan var veien tilbake til å bli bussjåfør?
- Jeg hadde alle sertifikater fra før, så jeg trengte bare å bruke to uker på YSK. Det var interessant å være på andre siden som elev, og å se opplæringen fra en annen vinkel, smiler Kenneth.

Kenneth kaster et blikk på klokken. Det nærmer seg slutten på deltskift-pausen, og han snakker ferdig med oss på vei ut i bussen.

Hvilke råd vil du gi til dem som vurderer å gå tilbake til yrket som bussjåfør?
- Hvis du liker å kjøre buss anbefaler jeg det virkelig. Du sitter godt i bussen og det er trivelig å kjøre rundt på andre mennesker, sier han. - Så lenge du får kontakt med dem. Du må nok være litt utadvendt, legger han til før han vinker til oss og kjører av gårde.

Hvordan blir man bussjåfør?

 

FAGBREV. Kommer du rett fra ungdomsskolen eller fortsatt har rett til tre års videregående opplæring (Ungdomsretten), kan du ta transport- og logistikkfaget i videregående skole. Etter to år på skole og to års læretid i en bussbedrift kan du ta fagbrev som yrkessjåfør.

 

GRUNNUTDANNING. Du kan også bli bussjåfør ved å ta førerkort for buss (klasse D) og et 140 timers kurs i yrkessjåførkompetanse for persontransport (YSK) ved en godkjent trafikkskole. Du må finansiere utdanningen selv, men fra høsten 2018 kan man søke om støtte i Statens lånekasse for utdanning.