Ny kjøreopplevelse for bussreisende på linje 100 mellom Tromsø og Narvik

Denne uken overtar Tide Buss kontraktene for både Tromsø, Midt-Troms og i de anbudene inngår busslinje 100 som går mellom Tromsø og Narvik. De om lag 120.000 årlige reisende kan glede seg til topp moderne, nye busser og tirsdag var media invitert med for å få en liten forsmak på hva de reisende kan vente seg.

"Det at Troms Fylkestrafikk i sine tildelingskriterier ikke bare fokuserte på pris, men også la betydelig vekt på kvalitet og miljø har utfordret oss til å velge topp moderne busser, utstyrt på et høyt kvalitetsnivå og med det nyeste innen miljøteknologi", sier teknisk direktør i Tide Buss Jan-Helge Sandvåg.

Han forteller at de 14 nye regionsbussene av typen Volvo 9700 HD kommer til å gå på miljøvennlig biodrivstoff, noe som vil gi 50 prosent lavere utslipp av partikler og 80 prosent lavere utslipp på NOx.

"Så i tillegg til å være veldig komfortable vil det også være et betydelig løft miljømessig", sier Sandvåg i Tide Buss.

Det var Troms Fylkestrafikk som sammen med Troms Fylkeskommune og Tide Buss arrangerte visningsturen og det var en tydelig fornøyd Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) i Troms fylkeskommune som deltok.

"Det vi opplever her er økning i kvalitet, bedring i forhold til miljø og økt kapasitet, og det gjør at vi er ganske sikker på at nå vil vi kunne gi en enda bedre opplevelse for busspassasjerer på linje 100 når Tide Buss nå starter opp 1. august", sier Prestbakmo.

Han legger til at han håper de oppgraderte bussene vil bidra til at enda flere velger å benytte seg av busstilbudet mellom de to byene.

Blant tilleggsutstyret som kundene kan finne er USB ladepunkt ved hvert sete, regulerbare kvalitetsseter, ekstra lyd- og støydemping, toalett og kaffemaskin om bord, panoramatak og videoovervåket bagasjerom for å nevne noe.

Morten Olsen var bussjåfør på prøveturen, og han er meget fornøyd med sin nye arbeidsplass.

"Dette er en flott buss med masse godt tilleggsutstyr og god kjørekomfort. Nå hadde jeg ingen problemer med å komme meg opp de drøyeste bakkene, og om vinteren vil automatiske kjettinger bidra til å gjøre arbeidshverdagen bedre", sier Olsen.

Volvo som leverer bussene var også med på turen og kunne fortelle at busstypen som skal trafikkere ruten er blant leverandørens aller mest moderne busser spekket med utstyr og avansert teknologi.

"Her har vi forsøkt å kombinere god, funksjonelle løsninger med at de skal være enkle å ta i bruk", forteller Frode Myhre, salgssjef i Volvo Buss Norge i det han demonstrerer en enkel, elektrisk rullestol løsning og sykkelstativet som kan lett festes på.

Linje 100 er en meget viktig transportåre for mange reisende i Troms med over 10.000 passasjerer hver måned på strekningen mellom Tromsø og Narvik. Det er 8 avganger i hver retning på linjen. Hver buss har kapasitet på 59 passasjerer.

Pressemelding 30.07. 2019