Kystbussen Åpning 2

Storstilt markering av Kystbussens første avgang med 2-etasjes buss

Det var rød løper, snorklipping og overraskelser til de reisende da Kystbussen i dag satte den første «dobbeltdekkeren» sin i rute mellom Bergen og Stavanger.

Det er en stor glede å herved erklære Kystbussens første dobbeltdekker for klar for avgang, sa kommersiell direktør Mathias Højsgaard i Tide. Med på snorklippingen var også Roald Sandvik, som hadde sin siste arbeidsdag i Tide etter 47 års tjeneste, og konsept- og produktsjef Svein-Helge Hauge i Tide.

- Vi i Tide har som mål å skape gode og bærekraftige reiseopplevelser – hver dag! Det håper jeg vi er ett stykke nærmere når vi i dag får disse fantastisk flotte bussene i rute, sa en tydelig stolt kommersiell direktør i Tide Buss, Mathias Højsgaard på åpningsarrangementet fredag.

Fra og med i dag blir fire stykk topp moderne to-etasjes busser et vanlig skue langs veien mellom Vestlandets to største byer når de skal inngå i rutetabellen til Kystbussen.

Kystbussens nye premium busser vil gi både økt kapasitet på strekningen og økt komfort for de reisende. Totalt vil hver avgang ha plass til hele 67 passasjerer og være spekket med ekstrautstyr.

Det var 30 passasjerer som fikk være med på den aller første passasjerturen som gikk fra Bystasjonen i Bergen fredag formiddag. Bussene skal gå i rutene som benevnes «strake veien», som har kortere reisetid grunnet færre stopp underveis.

Mathias Højsgaard, kommersiell direktør i Tide åpnet Kystbussen nye dobbeltdekker

Økt komfort

Uavhengig av setetype passasjerene velger vil de uansett få komfortable seter. Alle setene om bord i bussen er oppgradert i forhold til vanlig standard og vil bidra til å gi passasjerene gode reiseopplevelser. Bussene er også utstyrte med noen hvileseter med høy grad av komfort. Disse setene er ekstra brede og er utstyrt med legghvilere. Hvilesetene er plassert i andre etasje på bussen der man også får en ekstra flott utsikt på turen.

Nytt for Kystbussen er tilgang til seter med eget bord. Disse setene forventes å bli spesielt populære blant de mange pendlerne på strekningen. Disse plassene er også utstyrt med ekstra fasiliteter som egen Nespresso kaffemaskin og eget kjøleskap.

- Vi har lagt vekk på detaljer i bussene for å enda bedre tilfredsstille kundenes behov. Vi har mange trofaste Kystbussen-pendlere som reiser mellom Bergen og Stavanger. Nå får de et skreddersydd tilbud som gjør at de kan bruke reisetiden til arbeidstid, sier Højsgaard.

- Vi har også god tro på at ferie og fritidsmarkedet vil glede seg over tilbudet og utsikten fra 2 etasje. Den er enestående med den vakre naturen vi har her på Vestlandet, fortsetter han.

Mer konkurransedyktig overfor fly og privatbil
De nye bussene er spesialbygget for Kystbussen av den belgiske produsenten Van Hool.

- Skal vi nå klimamålene våre må vi få flere til å reise sammen på en miljøvennlig måte. Våre «strake veien» avganger er et konkurransedyktig alternativ til fly- og privatbilreiser siden de har både plass til flere, høy komfort, redusert reisetid og er et rimeligere reisealternativ, sier kommersiell direktør i Tide, Mathias Højsgaard.

En dag som vil bli husket etter 47 år som sjåfør

Pensjonerte sjåfører og en trafikkleder som hadde sin aller siste arbeidsdag etter 47 år bak rattet var blant de inviterte gjestene.

Kystbussen sjåfør Roald Sandvik går nå over til pensjonstilværelse etter snart 47 års tjeneste og han fikk æren av å være med på den offisielle snor-klippingen. Etterpå var det omvisning om bord før han skulle være med på deler av turen sørover mot Stavanger.

Totalt har Kystbussen bestilt 6 dobbeltdekkere, og 4 av disse er nå i drift på ruten.  De to siste bussene er produsert av Volvo og har tilsvarende høy grad av komfort. Disse bussene vil bli satt i drift i løpet av høsten.