Tide styrker turbussvirksomheten i Finnmark gjennom kjøp av Arctic Tours

Tide Kommersiell og Arctic Tours har kommet til enighet om at Tide kjøper turbusselskapet Arctic Tours som har en solid posisjon i Finnmark.

- Tide satser stort på kommersiell virksomhet i hele Nord-Norge, og vi ser at det er sterk vekst i reiselivet i regionen både sommers- og vinterstid. Den veksten ønsker vi å ta større del i og med dette kjøpet vil vi stå enda sterkere lokalt i Finnmark, sier kommersiell direktør i Tide, Christine Flataker Johannessen.

Hun forteller at Tide fremfor å starte opp egen virksomhet i Finnmark, heller ønsket å inngå et samarbeid med en aktør som allerede har et meget godt omdømme, solid lokalkunnskap og dyktige sjåfører.

- Vårt inntrykk av Arctic Tours er meget godt, og vi gleder oss til å jobbe tett og godt sammen med deres medarbeidere fremover. Arctic Tours har en solid og dyktig ledelse, en flott busspark på totalt 11 turbusser og serviceinnstilte medarbeidere med inngående kunnskap om lokale markedsforhold. Kombinert med det større støttesystemet som Tide representerer vil vi tilføre økt forutsigbarhet og tryggere rammer for både medarbeidere og kunder fremover, sier Christine Flataker Johannessen.

Ernst Rune Andersen er daglig leder i Arctic Tours og hovedeier i selskapet. Han er veldig glad for at Tide nå kommer inn på eiersiden i selskapet.

- Dette er meget bra for oss i Arctic Tours. Med Tide som eier har vi nå fått enda bedre forutsetninger for langsiktighet i planene våre, og et større nettverk å støtte oss på. Jeg har stor tro på at dette kan være med å bidra til at selskapet vokser enda mer i årene fremover slik at vi sikrer arbeidsplasser i landsdelen, sier Ernst Rune Andersen.

Han legger til at han gjennom den dialogen som har vært mellom Tide og Arctic Tours har lært å kjenne Tide som et busselskap med gode strukturer, sunne verdier og positiv og samarbeidsorientert holdning.

Kort om Arctic Tours:
Arctic Tours er det største turbuss selskapet i Finnmark med hovedbase i Alta og en avdeling i Honningsvåg. Arctic Tours ble startet av Kjell Andersen i 1987, med én buss som etter hvert har vokst til dagens 11 turbusser og 25 ansatte. I 2004 ble selskapet omdannet til aksjeselskap og Ernst Rune Andersen kom inn som daglig leder. Arctic Tours sitt transportområde strekker seg rundt på hele Nordkalotten inkludert nord-Russland.

Kort om Tide:
Tide er Norges nest største busselskap med virksomhet i Norge og Danmark. Tide sin historie går tilbake til 1880, og har i dag nær 5.000 medarbeidere. Tide har to hovedområder, busskjøring på anbud og kommersiell virksomhet med turbiler, ekspressbusser og Flybuss. Tide har hovedkontor i Bergen, men selskapet opplever god vekst og har virksomhet fra Tromsø i Nord til Vestfold i sør.