Søk i feltet over

Tidligere brannmester stortrives som bussjåfør

Åge Tyssebotn (61) jobbet i brannvesenet i alle år, både som ambulansesjåfør og som brannmester. Etter et langt liv på vakt var han klar for å gjøre noe annet, og nå nyter han pensjonisttilværelsen som bussjåfør.  

 

I kantinen på Mannsverk sitter de. De stolte sjåførene som vet det ligger mer bak sjåførrollen enn hva man gjerne skulle tro. Åge er en av dem. Han kommer gjerne litt tidligere på jobb for å være sosial og dele noen røverhistorier. 

 

- Jeg må få skryte av mine kollegaer. Her har du alt fra tidligere vogntogsjåfører, politi, piloter, og dykkere til hjelpepleiere og selvstendig næringsdrivende. Noen jobber deltid, mens andre jobber fulltid og litt til. 

person portrait

Vi har et vanvittig mangfold, og alle er så positive, kreative og ikke minst dyktige, forklarer han entusiastisk.

Åge Tyssebotn

Bussjåfør i Tide

Åge kjører Flybuss (bildet), Kystbussen og turbuss.

Åge kjører Flybuss (bildet), Kystbussen og turbuss.

Åge har lang fartstid i brannvesenet før han ble bussjåfør.

Åge har lang fartstid i brannvesenet før han ble bussjåfør.

Sjåføryrket passer til mange

Likhetene mellom brannvesenet og sjåføryrket strekker seg lenger enn en hverdag i uniform. I begge yrker bærer man et stort ansvar og gjør et viktig arbeid som folk flest setter sin lit på.  

 

Åge er klar på at for å rekruttere til sjåføryrket må man få fram alle de positive sidene, men samtidig være bevisst på utfordringene.  

 

- Vi må ikke late som om det er noe det ikke er, samtidig er det viktig å kommunisere at sjåføryrket passer til veldig mange. Det som er viktig er at du liker å snakke med mennesker og at du har de rette holdningene. Resten kan man lære seg, forklarer han til støtte fra sine kollegaer.  

 

Han forteller ivrig om de dyktige instruktørene, det gode støtteapparatet, det sosiale fellesskapet og takknemlige passasjerer som noen av mange plussider ved yrket 

 

- Alt er ikke rosenrødt, det er jeg klar over. Sjåføryrket har sine utfordringer som alle andre, men jeg liker å gripe fatt i det positive. Det er et utrolig givende arbeid.  

 

Åge stortrives som bussjåfør.

Krav til deg som vil bli bussjåfør

For å bli bussjåfør må du ha førerkort klasse D og fagbrev som yrkessjåfør.

Les mer på utdanning.no

Åge gikk av med pensjon i Bergen Brannvesen som 57-åring, for å begynne i 100% stilling i Tide Kommersiell etter å ha jobbet deltids-sjåfør i mange år før dette.