Foto_sjåførTide.jpg

Samfunnet er gjenåpnet, hjulene ruller igjen og Tide søker flere bussjåfører

På vei ut av pandemien opplever Tide Buss en markant økning i etterspørselen etter bussreiser, men har knapphet på tilgjengelige sjåfører og busser. Nå frir selskapet til personer som ønsker seg en karriere i en bransje som yter en viktig samfunnsinnsats og er sentral i det grønne skiftet.

- Endelig startet hjulene i samfunnet å rulle for fullt igjen! Tide Buss har vært samfunnskritisk bedrift gjennom hele pandemien, og har fraktet reisende med transportbehov helt siden 12. mars i fjor. Men etterspørselen har vært avdempet nettopp fordi myndighetene har frarådet å reise med kollektivtransport.

- Men nå løsner det. Nå ønskes alle velkommen om bord igjen. Det har gitt økt etterspørsel etter bussreiser, og det er gledelig. Vår utfordring nå er at vi ikke har nok bussjåfører tilgjengelig til å dekke alle ruter og turer, sier Janicke Stople, direktør for menneske og kultur i Tide.

Trenger sjåfører i hele landet
Stople forteller at Tide Buss, som er Norges nest største busselskap, søker nye sjåfører i hele landet og ansetter årlig om lag 200 sjåfører. Det er størst behov for flere medarbeidere i Tromsø, Midt-Troms og i Bergen, men selskapet ansetter fortløpende på alle avdelinger. Til tur-, fly- og ekspressbusser søkes det også sjåfører i hele Norge fra Alta i Nord til Kristiansand i Sør.

- Vi søker dyktige sjåfører som ønsker å jobbe hel- eller deltid, men også sjåfører som kan tenke seg å være tilkallingsvikar, sier Stople.

Hva kreves for å bli bussjåfør?
- Ønsker man et serviceyrke, er man glad i å kjøre og trives bak rattet i store kjøretøy, samtidig som man er interessert i miljø og teknologi? Ja, da kan bussjåføryrket være et interessant og utfordrende yrke, sier Stople.

Hun legger til at for å være bussjåfør må man ha de rette personlige egenskapene. Det er viktig at man trives blant mennesker, og man må kunne ta det store ansvaret som følger med å frakte mennesker trygt og behagelig.

De faglige kravene for å kjøre buss er at man må ha førerkort klasse D, yrkessjåførkompetanse og kjøreseddel.

En arbeidsplass med stort mangfold

Tide er en stor arbeidsgiver i flere norske fylker. Totalt har selskapet 3.500 medarbeidere i Norge.

- Vi er stolte over være en inkluderende arbeidsplass. I Tide har vi medarbeidere med 58 ulike nasjonaliteter, og vi har et stort spenn i alderssammensetningen. Vi har både lærlinger som starter i yrket i ung alder, og vi har mange senior arbeidstakere, sier Stople.

- Man kan jobbe som bussjåfør helt til man fyller 75 år. Det er med og bidrar til at mange medarbeidere starter på denne yrkeskarrieren i voksen alder som en karriere nr. 2, fordi mange ønsker å ha en jobb å gå til i hverdagen, og stå lengre i arbeidslivet, fortsetter Stople.

For mer informasjon kontakt:
Direktør for menneske og kultur Janicke Stople på tel: 414 24 293, epost:
janicke.stople@tide.no