Tide vinner nok et anbud med elbusser i Danmark – bykjøring i Vejle

Danske Sydtrafik har tildelt busskontrakten for bykjøring i Vejle, til Tide. Dette er den 5. kontrakten selskapet vinner i Danmark på kort tid, og Tide fortsetter dermed å kapre stadig større markedsandel i det danske markedet for kollektivtrafikk. Kontraktsverdien er beregnet til om lag 1 MRD NOK, inkludert opsjonsår.

Danske Sydtrafik har tildelt busskontrakten for bykjøring i Vejle, til Tide. Dette er den 5. kontrakten selskapet vinner i Danmark på kort tid, og Tide fortsetter dermed å kapre stadig større markedsandel i det danske markedet for kollektivtrafikk.  Kontraktsverdien er beregnet til om lag 1 MRD NOK, inkludert opsjonsår.

- Vi er svært glade for å ha vunnet nok en kontrakt i Danmark. Vår strategiske målsetning er fortsatt å vokse i Danmark og vi er svært fornøyde med at arbeidet vårt gir resultater sier Roger Harkestad, konsernsjef i Tide.

Anbudet i Vejle har en varighet på 10 ¾ år, med et tillegg på inntil 2 års ensidig opsjon, det uvanlige med kontrakten er at det er Tide som har rett til å utløse opsjonen.

Oppstart er satt til 16. oktober 2022. Kontrakten gjelder bykjøringen i Vejle og skal driftes av 33 elbusser inkl. reservebusser. Dette innebærer at Tide vil få om lag 90 nye medarbeidere i Vejle, inkludert driftspersonell og verkstedansatte.

- Vi ser frem til å fortsette vårt gode samarbeid med Sydtrafik og ikke minst til å ønske nye medarbeidere velkommen til Tide, sier Steen Rügge, administrerende direktør i Tide Bus Danmark.

Steen Rügge, Adm. Dir. Tide Bus Danmark

- Det er spesielt gledelig for Tide at også dette anbudet skal driftes av elektriske busser. Tide har stort fokus på bærekraft og miljøvennlige løsninger og med det nye anbudet i Vejle vil vi i løpet av de neste to årene ha 229 nye el-busser i drift i
Danmark. Vi befester dermed vår posisjon som en fremtidsrettet aktør, sier Roger Harkestad.

Konsernsjef i Tide AS, Roger Harkestad.

Tide Bus Danmark drifter per i dag 13 busskontrakter i Danmark og har i overkant av 900 danske medarbeidere, og vil igangsette ytterligere 5 danske kontrakter innen utgangen av oktober 2022.