Søk i feltet over

Fra oljebransjen til sjåføryrket

 

58-åringen Bård begynte som bussjåfør i Tide da han nærmet seg midten av 50-årene. Bak seg hadde han over 20 år i oljeindustrien.

 

person portrait

- Å bli bussjåfør er ett av de beste valgene jeg har tatt i livet. Jeg lengter overhodet ikke tilbake til oljebransjen.

Bård Lohne

Bussjåfør i Tide

 

Som så mange andre ansatte i oljebransjen kom oljenedturen i 2014 brått og rammet hardt. Bård var sistemann ansatt i et selskap som solgte utstyr til oljesektoren, og ble derfor førstemann ut da oljeprisen stupte og oljeselskapene måtte kutte kostnader over en lav sko.

 

Løsningen for Bård ble å starte en ny karriere som bussjåfør i Norges nest største busselskap.

 

- Jeg hadde mange fine år i oljebransjen, og har vært både inspektør, formann, selger, HMS ansvarlig, sjåfør, prosjektleder. I det hele tatt har jeg fått bryne meg på mange ulike områder, forteller den blide bussjåføren.

 

Bård mottok flere henvendelser fra oljesektoren mens han var arbeidsledig, og han hadde ulike tilbud for hånden. Men ingen av dem fristet. Han ønsket seg noe som var tryggere og mer stabilt. En jobb han kunne ha i mange år fremover.

 

Det var da jeg en dag kom over en annonse fra Tide Buss som sa
«Vi søker bussjåfører». Jeg har alltid likt å kjøre, og tenkte hvorfor ikke?

 

Bård har lang fartstid i forskjellige stillinger innen oljebransjen før han ble bussjåfør.

Bård har lang fartstid i forskjellige stillinger innen oljebransjen før han ble bussjåfør.

Byttet beite

Bård kontaktet Tide og sendte inn en søknad.

- Jeg husker jeg ble innkalt til intervju på en mandag og var ansatt dagen etter, forteller Bård ivrig. - Og jeg har stortrivdes siden den dag, fortsetter han.

 

Tide Buss er både heldig og stolt over å ha fått Bård på laget.

 

I 2019 mottok selskapet flere søknader der kvinner og menn ønsket seg en «yrkeskarriere nummer 2», og hele 57 prosent av de som var nye medarbeidere i fjor var over 40 år.

 

Tide ønsker velkommen til kolleger i alle aldre som søker nye utfordringer.

 

En god del av de mer voksne arbeidstakerne blir bussjåfør fordi de ønsker å stå lengre i arbeidslivet enn det den mest vanlige pensjonsalderen tilsier.
Tide har også medarbeidere som kommer fra andre yrker der pensjonsalderen er lavere enn i samfunnet for øvrig, eksempelvis politi- og brannmenn.

 

 

 

I tillegg har selskapet en god del medarbeidere som gjerne vil fortsette å jobbe noe i redusert stilling, samtidig som de tar ut en eller annen form for pensjon.

 

- Ofte har jeg tenkt med meg selv hvorfor gjorde jeg ikke dette for mange år siden, sier Bård.

 

Hvordan er arbeidsdagen til en bussjåfør?

Bård Lohne trives godt bak rattet. I løpet av en arbeidsdag møter han mennesker i alle aldre, og får et glimt av ulike hverdager.

- Ingen dag er lik. Det skjer noe nytt hver dag som jeg må forholde meg til, og det liker jeg. Faktisk skjer det så mye kjekt at når jeg kommer hjem forteller jeg mer enn min kone vil høre, sier Bård og ler hjertelig.

 

- Hvis du liker å kjøre og snakke med folk er dette absolutt en type jobb å vurdere. Jeg har også fantastisk gode kolleger, hver og en, forteller Bård.

 

 

Bård har ankommet endeholdeplassen og skal parkere bussen for dagen. Han tar med seg tingene sine og spaserer mot pauserommet for å slå av en prat med andre som har gått av skift. Han møter en kollega, Cecilie, i samme ærend og utveksler noen høydepunkter fra formiddagens turer. Latteren sitter løst blant de to kollegene.

 

- Nok en god dag på jobben er over. Fine turer, fornøyde kunder og som alltid masse som skjedde underveis, men alt gikk bra. Det sies at tiden flyr for de som har det morsomt, og det kan jeg skrive under på!

 

 

Bård ble bussjåfør etter nedgangstider i oljebransjen, og stortrives i nytt yrke.

Krav til deg som vil bli bussjåfør

For å bli bussjåfør må du ha førerkort klasse D og fagbrev som yrkessjåfør.

Les mer på utdanning.no